Online markedsføring – nye kunder

Når hjemmesiden eller webshoppen er på plads er det rigtige arbejde først lige begyndt. Uden markedsføring duer helten ikke! kan man sige. Ligesom en fysisk forretning sender reklamer ud, skilter på busserne og bruger tv, skal hjemmesider også markedsføre sig, det foregår bare primært online.

Mulighederne er mange men alt efter om fokus er på at servicere eksisterende kunder i en B2B shop eller finde helt nye kunder er metoderne forskellige.

I dette indlæg samler har jeg samlet 5 forskellige metoder der er gode til at skaffe nye kunder. På den måde får du et overblik over online markedsførings muligheder og forstår hvad der kan bruges til hvad. I et senere indlæg fokusere jeg på metoder til at servicere eksisterende kunder og lave mersalg. Læse mere her under.

1. Google Adwords

De fleste kender Google Adwords. Det er arbejdshesten indenfor generering af besøgende til webshops. Her starter de fleste. Konceptet med at betale for en reklame som kommer i toppen når der bliver søgt på bestemte ord er let at forstå. Der er dog mange faldgrubber i hvordan man styrer det så god rådgivning er meget værd. Det kan lynhurtigt blive dyrt hvis man laver for høje bud på søgeord eller sætter søgeord for bredt op. Heldigvis er der skrevet rigtig mange gode artikler om hvordan man kommer igang med Adwords. Fokus for Adwords er på at lave salg og i meget mindre grad branding værdien. Derfor ser man også mange annoncer som slet ikke nævner virksomheds eller produktnavnet.

  1. Kom godt igang med Adwords
  2. Skriv gode annoncer der virker
  3. Hvad kan du forvente i de første 4 uger

2. Reklamer i “virkeligheden”

Den gode gamle metode med at indrykke annoncer i magasiner, aviser, på busser, på emballage, tv-reklamer osv er stadig en rigtig god måde at få folk til at blive opmærksomme på dit navn eller produkt. Udfordringen med offline reklamer er at det kan være svært at måle værdien af dem.

Der er flere måder at måle effekten af en kampagne. Fx en QR kode så kunden kan scanne den og komme ind på en landingpage med præcis det budskab som du vil have frem. Samtidig kan der måles hvor mange der reagerede på kampagnen.

En anden måde at få sporing er at give et link direkte i kampagnen ligesom vistaprint gør i deres reklamer hvor de vil have kunderne til at gå ind på www.vistaprint.co.uk/offer for at ramme præcis det tilbud de reklamere for.

Offline reklame er et kæmpe område og alt efter om man vil ud i trykte medier eller på tv er rådgivning vigtigt. Jeg har samlet et par artikler som giver flere bud på hvordan man kan måle effekten af sine offline kampagner. Offline reklamer er halvt om halvt brandbuilding og salgs fokuseret. Der vil være rigtig mange der ser kampagnen men kun en meget lille del vil reagerer på den og købe noget. Men du vil komme ud til en masse personer som din online markedsføring måske har svært ved at ramme på samme måde.

  1. 10 ting du skal huske når du bruger QR koder
  2. Tips til hvordan effekten af offline reklamer kan måles online

3. Linkbuilding

Google har med sin penguin og panda opdatering slået hårdt ned på spam links. Dvs brug af skygge blogs, link kataloger og andre lav kvalitets links giver ikke point når man skal opnå bedre placering og i værste fald kan det give straf med endnu lavere placeringer. Derfor er fokus på linkbuilding flyttet til at alle links skal være af høj kvalitet det betyder at de links man skal have er fra kilder som har høj autoritet indenfor ens forretnings område.

Eksempler kan være hvis man sælger autotilbehør er det en fordel af få links fra branche sider som fx bilbasen.dk og bilzonen.dk store forhandlere som toyota.dk community sider som bilgalleri.dk og autosnak.dk og kendte blogs som elbilbloggen.dk.

Alle disse sider bliver besøgt af rigtig mange mennesker, men deres primære fokus er ikke at købe et produkt af dig. Derfor hjælper linkbuilding med brandbuilding overfor nye kunder. Jo mere de ser dit brand jo mere vil det lagre sig i deres underbevisthed.

En god effekt af linkbuilding er at det vil forbedre placeringen af din side i søgeresultaterne.

Der er skrevet et hav af gode artikler om linkbuilding, jeg har linket til et par stykker her:

  1. SEOMoz kategori om linkbuilding
  2. Udnyt broken links til at lave linkbuilding
  3. Tips til linkbuilding

4. Affiliate reklamer

Når man har et produkt man vil sælge kan man benytte sig af agenter(affiliates) som ved hjælp af dit markedsførings materiale prøver at sælge dit produkt mod en provision.

Markedsførings materialet er ofte bannere som du får lavet. Bannerene tilbyder du gennem et affiliate bureau til agenterne. Agenterne tager bannerne og sætter dem på deres egne hjemmesider og når en kunde klikker sig fra banneret og køber produktet afregnes agenten en provision for salget. Afregningen foregår ofte på en af tre måde:

  • Pay-per-click: Her betales agenten for hver besøgende der klikker på banneret ligemeget om de køber noget.
  • Pay-per-sale: Her betales agenten kun hvis en besøgende køber noget. Her er det ofte enten et fast beløb eller en procentsats af det solgte der afregnes.
  • Pay-per-lead: Hvis en besøgende ikke køber noget men i stedet tilmelder sig nyhedsbrevet eller udfylder en kontaktformular kan agenten få en mindre betaling end et køb ville have givet.

Fokus med at lave affiliate markedsføring er næsten 100% fokuseret på at lave salg imod nye kunder. De agenter som hjælper dig skal gerne komme ud steder hvor dine andre tiltag ikke kommer du.

  1. Podcast omkring affiliate markedsføring

5. Dags tilbud

Man kan prøve at få kunder i butikken ved at kører slagtilbud på bestemte produkter i meget korte perioder. Udfordringen er dog at dem du let når med din markedsføring er eksisterende kunder. Så for at nå nye kunder skal der mere til.

Mange kender services som deal.dk og sweetdeal.dk. Eller også har du set det på Facebook hvor mange deler tilbudene. Modellen er at du tilbyder dit produkt til en meget favorabel pris fx -50% og giver deal siden lov til at sælge det. Af de solgte produkter afregner du mellem 30 og 40% af totalprisen som provision til deal siden.

Når tilbudet er lagt ud prøver deal siden så vidt muligt at sprede budskabet om tilbudet til deres medlemmer og deres venner og bekendte, ofte via et nyhedsbrev. Som deal.dk skriver på deres hjemmeside

For at et tilbud bliver aktivt skal et vist antal personer købe det. Derfor er det vigtigt at du spreder budskabet til dine venner, din familie og alle andre, som du mener tilbuddet er relevant for. Dette kan du gøre ved at sende dem tilbuddet på e-mail eller dele det via Facebook og Twitter.

- Deal.dk

Om det kan betale sig at sælge sit produkt på den måde et forskelligt fra produkt til produkt. Ikke alle produkter er muligt at sælge så billigt pga deres omkostninger. Men nogen forretninger har stor succes med det.

Fx kan man sælge fitness abonnementer til en billig opstartspris. Man kan sælge brunch for at få fyldt restauranten/cafén op. Der er mange muligheder. Nogle gode artikler omkring hvordan dags tilbud kan bruges.

Opsummering

Ud over de 5 nævnte metoder er der rigtig mange andre muligheder for at lave markedsføring som er målrettet eksisterende kunder. Hvis du kunne bruge artiklen må du meget gerne give et +1 her under.

Share